19 BBR 5:343 – Nödbelysning 60 minuter

Vad är syftet med att nödbelysningen skall ha 60 min driftstid?

19.1 BBR text

19.1.1 BBR 5:343

Föreskrift (funktionskrav):

I byggnad eller del av byggnad där nödbelysning föreskrivs ska nödbelysningen möjliggöra utrymning även vid strömavbrott.

Nödbelysningen ska vid brand fylla sin funktion i de delar av byggnaden som inte är i brandens omedelbara närhet. Vid strömavbrott ska nödbelysningen ge avsedd belysning under minst 60 minuter.

19.2 Historik

I SBN 75 fanns krav på 60 min driftstid för vissa verksamheter och 30 min för samlingslokaler.
I BBR blev kravet 60 min för all nödbelysning

19.2.1 SBN 75

37:254 BELYSNING

Utrymningsväg förses med anordningar för belysning och nödbelysning på sätt som anpassas till byggnadens ändamål och utrymningsvägens beskaffenhet.

:2541 I byggnad med fler än sexton våningar godtas nödbelysning av 2 lux på ifrågavarande golvytor i trapphus utan dagerbelysning, ansluten till kraftkälla som automatiskt ger avsedd belysning under minst en timme vid strömavbrott. I övrigt godtas i byggnad med fler än två våningar att i trapphus, trapphall eller korridor utan dagerbelysning två efter varandra följande ljuspunkter ansluts till olika gruppsäkringar samt att elektriska ledningar för belysning i brandsäkert eller brand- och röksäkert trapphus liksom i tillhörandetrapphall och korridor anordnas skyddade mot direkt påverkan av brand, exempelvis genom att förläggas avskilda i klass B 30.

:2542 I hotell och vårdanläggning godtas nödbelysning i samtliga utrymningsvägar och även omedelbart utanför utgång till det fria, utformad dels som vägledandemarkering, dels som kompletterande ledljus som ger en belysning av 2 lux på ifrågavarande golvytor. Härvid godtas att nödbelysningen ansluts separat via överströmsskydd direkt till byggnadens huvudcentral, såvida inte särskilda förhållanden, t ex vid byggnad med fler än åtta våningar, vid ensligt beläget större hotell eller vid anläggning för fler än 50 gäster eller med fler än 50 vårdplatser, påkallar att anslutning sker till annan kraftkälla,som automatiskt ger avsedd belysning under minst en timme vidströmavbrott. Närbelägna ljuspunkter ansluts till olika gruppsäkringar.

:2543 I fråga om samlingslokal godtas nödbelysning i samma utsträckning som i hotell, dock med en funktionstid som vid strömavbrott endast uppgår till en halv timme.

19.2.2  NR  

1:353 Nödbelysning

I byggnader med fler än sexton våningsplan skall nödbelysning anordnas i trapphusen. I byggnader med fler än åtta våningsplan som inrymmer50hotell eller vårdanläggningar samt i lägre sådana byggnader för fler än 50 gäster eller med fler än 50 vårdplatser skall nödbelysning finnas I utrymningsvägarna. Vid strömavbrott skall nödbelysning ge avsedd belysning under minst en timme. Nödbelysningen skall kunna fylla sin funktion i varje utrymningsväg som inte spärrats av brand. Även vägledande markeringar i utrymningsvägar och dörrar till utrymningsvägar skall förses med nödbelysning, om det inte är uppenbart obehövligt. På gångstråk bör nödbelysningen vara minst 2 lux. Efter ande (fotoluminiscent) färg kan ersätta nödbelysning i utrymningsvägar. Efterlysande färg bör appliceras genom sprutmålning på vitt underlag och som sammanhängande band på omgivande väggar på ca 0,5 m höjd över golvet. Bandens sammanlagda area bör uppgå till minst 5 % av utrymningsvägens omslutningsytor (golv, väggar och tak). Banden bör vara permanent belysta när de lokaler används som utrymningsvägen betjänar. Belysning på banden bör uppgå till minst 30 lux vid glödljus eller 10 lux vid lysrörsljus, Elkablar till nödbelysning skall vara skyddade mot direkt påverkan av brand i de delar av byggnaden som betjänas av trapphuset. Elkablar till nödbelysning bör förläggas avskilda i klass 13 30 eller ha motsvarande brandtålighet.

2:76 Belysning

Utrymningsvägar skall ha allmänbelysning enligt avsnitt 1:352. Nödbelysning skall anordnas i samtliga utrymningsvägar och även omedelbart utanför utgångar ut i det fria. Nödbelysningen skall ge avsedd belysning under minst en halv timme vid strömavbrott.

Samlingslokaler skall vara försedda med allmänbelysning samt, om behövs i en samlingssal vid utrymning skall kunna tändas från en plats I salen samt i tillämpliga fall från förrum, scen och apparatrum. Trappsteg i en samlingssal skall förses med nödbelysning. En utvändig utrymningsväg från en samlingslokal skall i hela sin längd vara belyst och även vara försedd med nödbelysning.

19.2.3 BBR1

5:353 Nödbelysning
Nödbelysning skall möjliggöra utrymning på ett säkert och effektivt sätt även vid strömavbrott. Nödbelysning skall finnas i utrymningsvägarna i byggnader som innehåller hotell, vårdanläggning (utom forskola och liknande) eller samlingslokal. Nödbelysning skall även finnas i samtliga trapphus som används for utrymning i byggnader med fler än åtta våningsplan. Vägledande markeringar skall förses med nödbelysning, om det inte är uppenbart obehövligt.
Nödbelysningen skall fylla sin funktion i varje utrymningsväg som inte spärrats av brand. Vid strömavbrott skall nödbelysningen ge avsedd belysning under minst 60 minuter.

19.2.3 Remissvarssammanställning till BBR 19

På frågan ”Varför krav på 30 minuter kabel när det det är 60 minuters krav vid strömavbrott enligt föreskriften?” ger Boverket följande svar:

”Strömavbrott sker oftare pga. andra anledningar än brand. Eftersom det är ovanligare med strömavbrott pga. brand görs en reducering av skyddsnivån för brandskydd av kabeln vilket bedöms ge en tillräckligt hög skyddsnivå.

Behovet av nödbelysning bedöms också vara störst i den tidiga delen av brandförloppet.”

19.3 Utländska regelverk

19.3.1 Norge

19.3.2 England

ADB

5.36 Utrymningsvägar och ytor ska förses med nödbelysning vilken ska lysa upp vägen om den vanliga strömförsörjningen slutar fungera. Till utrymningstrappor ska nödbelysningen dessutom vara på en separat säkring från den/de delar som försörjer vilken annan del av utrymningsvägen som helst.

BS 9999

16.3 Belysning skall utföras i alla lokaler för att möjliggöra att personer ska kunna röra sig säkert längs med utrymningsvägar till en relativt säker/säker plats.

19.3.3 USA

I IBC krävs 90 minuter. Även intressant att kravet här är 11 lux.

19.3.4 Australien

Separat standard AS 2293:1 reglerar utformningen av nödbelysning. Den standarden har jag inte tillgång till i skrivande stund och NCC hänvisar till denna.

19.3.5 Nya Zeeland

Krav ställs på säkrad funktion vid strömavbrott eller liknande men en specifik tid anges inte.

19.3.6 Kanada

Redovisning av föreskrift:

Functional Statement som uppfylls med föreskriften:

Intent Statement (motivering/syfte):

Kommentar: Det Kanadensiska regelverket anger olika tider för olika verksamhetsklasser. Verksamheter med större personantal kräver längre tid. Ingen direkt motivation ges till de olika tiderna mer än det ska säkerställas att personer kan utrymma under tillfredställande ljusförhållanden.

19.4 Intervjuer

Vad är syftet med att nödbelysningen skall ha 60 min driftstid?

Intervjuperson nummer 1

Har nog funnits med väldigt länge. Ingen har ifrågasatt det. Andra länder har högre krav på omfattning men ungefär samma tid. Psykologisk faktor? Det ska kännas säkert.

Intervjuperson nummer 2

Man ska kunna gå ut vid strömbortfall i staden.

Intervjuperson nummer 3

Som jag tror/tycker så handlar det till viss del om att ha en ”fallhöjd” när batterierna blir äldre, dvs ha lite marginal om nu batterierna t ex bara klarar 40 minuter efter ett antal år. Det är väl sällan som en utrymning tar 60 minuter men visst i större anläggningar så kan det ju lätt ta 20-30 minuter kanske.

Intervjuperson nummer 4

Ingen kunskap om var det egentliga syftet är.

Intervjuperson nummer 5

Samma som gäller oberoende på Vk och Br. Ingen skillnad på kostnad mellan 30 och 60 minuter, ungefär samma typ av armatur oavsett så kostnadsmässigt fanns ingen anledning att göra skillnad. Skulle kunna ha en koppling till räddningstjänsten som slår av strömmen vid en insats, där det inte brinner finns då nödbelysning att tillgå.

Intervjuperson nummer 6

Intervjuperson nummer 7

Oklart varför just 60 minuter. Har hängt med länge i regelverket. Huvudsyftet är att det ska möjliggöra utrymning. Skärpning från NR till BBR, berodde då sannolikt på en förväntad europastandard.

Intervjuperson nummer 8

Oklart varför 60 minuter. God marginal för utrymning oavsett byggnad. Batterier blir lite sämre med tiden och då finns det fortfarande lite marginal.

Intervjuperson nummer 9

Vet ej. Kopplat till att det ska finnas någon typ av belysning även vid räddningsinsats.

Intervjuperson nummer 10

För att skydda mot strömbortfall av annan anledning av brand.

Intervjuperson nummer 11

Troligen mest kopplat till möjligheten att stanna kvar i byggnaden för vård, hotell mm. Ansluter nog till tidsgränsen i EI60. För utrymning kan kortare tid vara motiverad t ex för nödbelysning i utrymningsvägar.

19.5 Troligt syfte

Syfte

Föreskriften bedöms avse påverka möjligheten att ta sig ut ur byggnaden om det brinner i annan del av byggnaden.

Syftet med kravet på 60 minuters funktion vid strömbortfall bedöms vara, att nödbelysningen med en viss marginal, skall fungera under den tid som behövs för utrymning i samband med brand i byggnaden.
Ett ytterligare syfte bedöms kunna vara att personer i de byggnader/lokaler där nödbelysning krävs, skall kunna ta sig ut ur byggnaden vid ett strömavbrott som ej orsakas av en brand.  Vid ett sådant strömavbrott kan tiden från strömavbrott till dess bygganden utrymts vara längre än vid brand vilket motiverar en längre driftstid.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☐ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☒ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

18 BBR 5:342 – Allmänbelysning på olika gruppsäkringar

Vad är syftet med att koppla att koppla två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer i byggnader med fler än 2 plan till olika gruppsäkringar?

18.1 BBR-text

18.1.1 BBR 5:342

Föreskrift (funktionskrav):

Utrymningsvägar ska förses med allmänbelysning som med tillfredsställande säkerhet fungerar.

Allmänt råd:

I byggnader med fler än två våningsplan bör två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer inte slockna till följd av samma fel. Detta kan exempelvis åtgärdas genom att ansluta dem till olika gruppsäkringar och jordfelsbrytare.

18.2 Historik

Krav på olika gruppsäkringar till belysning i trapphus och korridor infördes första gången i BABS 60, och har varit relativt oförändrat sedan dess.

18.2.1 BABS 60

24:326 Belysning i trapphus m.m.

I byggnad med fler än två våningar bör belysningspunkterna i två intill varandra liggande våningsplan i trapphus som saknar dagerbelysning ej vara anslutna till samma gruppsäkring. De elektriska ledningarna för belysning i brandsäkert avskild trappa anbringas skyddade mot brand samt anslutes till särskilda säkringar. Detta gäller även belysning i trapphall och korridor i anslutning till brandsäkert samt brand- och röksäkert avskild trappa. Sådan trapphall och korridor anordnas minst två till olika gruppsäkringar anslutna belysningspunkter.

18.2.2 SBN 75

37:2541 I byggnad med fler än sexton våningar godtas nödbelysning av 2 lux på ifrågavarande golvytor i trapphus utan dagerbelysning, ansluten till kraftkälla som automatiskt ger avsedd belysning under minst en timme vid strömavbrott. I övrigt godtas i byggnad med fler än två våningar att i trapphus, trapphall eller korridor utan dagerbelysning två efter varandra följande ljuspunkter ansluts till olika gruppsäkringar samt att elektriska ledningar för belysning i brandsäkert eller brand- och röksäkert trapphus liksom i tillhörande trapphall) och korridor anordnas skyddade mot direkt påverkan av brand, exempelvis genom att förläggas avskilda i klass B 30.

18.2.3 SBN 80

37:2441 I byggnader med fler än sexton våningar godtas en nödbelysning av 2 lux på golvytor i trapphus utan dagerbelysning. Nödbelysningen förutsätts ansluten till en kraftkälla som automatiskt ger avsedd belysning under minst en timme vid strömavbrott. I övrigt godtas i byggnader med fler än två våningar att i trapphus och korridorer utan dagerbelysning två efter varandra följande ljuspunkter ansluts till olika gruppsäkringar; vidare att elektriska ledningar för belysning i brandsäkert eller brand- och röksäkert trapphus, liksom i tillhörande korridorer och motsvarande, anordnas skyddade mot direkt påverkan av brand, exempelvis genom att förläggas avskilda i klass B 30.

18.2.4 NR 1

1:352 Allmänbelysning

Utrymningsvägar skall vara försedda med allmänbelysning samt belysning av vägledande markeringar. I byggnader med fler än två våningsplan skall i trapphus och korridorer två efter varandra följande ljuspunkter anslutas till skilda gruppsäkringar.

Elkablar som går till belysning i brandsäkra eller brand- och röksäkra trapphus samt i tillhörande korridorer och motsvarande utrymmen, skall vara skyddade mot direkt påverkan av brand i de delar av byggnaden som betjänas av trapphuset. Elkablar som skall skyddas mot brand bör förläggas avskilda i klass B 30 eller ha motsvarande brandtålighet.

18.2.5 BBR 1

5:352 Allmänbelysning

Utrymningsvägar skall ha allmänbelysning som med tillfredsställande säkerhet kan fungera vid utrymning av byggnaden.

Allmänt Råd

I byggnader med fler än två våningsplan bör två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer anslutas till olika gruppsäkringar. Elkablar för belysning i trapphus, Tr1 eller Tr2, med tillhörande korridorer och liknande utrymmen, bör skyddas mot direkt påverkan av brand i minst 30 minuter i de delar av byggnaden som betjänas av trapphuset.

18.2.6 BBR 19

5:342 Allmänbelysning

Utrymningsvägar ska förses med allmänbelysning som med tillfredsställande säkerhet fungerar. (BFS 2011:26).

Allmänt råd

I byggnader med fler än två våningsplan bör två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer inte slockna till följd av samma fel. Detta kan exempelvis åtgärdas genom att ansluta dem till olika gruppsäkringar och jordfelsbrytare. Belysningsstyrkan bör i genomsnitt inte understiga 100 lux i utrymningsvägen.

18.2.7 Konsekvensutredning BBR 19

Ändring: 

Allmänt råd om minsta belysningsstyrka är infört.

Motiv: 

Förändringen överensstämmer med den nivå i SS 437 01 46 för kommunikationsytor som också hänvisas till från BBR 8:21

Konsekvens: 

Eftersom hänvisning till standarden sker i 8:21 tillförs inget råd som inte redan finns i BBR.

Kommentar:

Allmänbelysning ska finnas i alla utrymningsvägar för att underlätta utrymning. Eftersom den vanliga belysningen används är det dessutom rimligt att dess belysningsstyrka får bibehållas. Nödbelysning däremot krävs enbart i vissa utrymningsvägar för att möjliggöra utrymning i händelse av strömavbrott.

18.3 Utländska regelverk

18.3.1 Norge

Inga motsvarande krav.

18.3.2 England

Inga motsvarande krav.

18.3.3 USA

Inga motsvarande krav.

18.3.4 Australien

Inga motsvarande krav.

18.3.5 Nya Zeeland

Inga motsvarande krav.

18.3.6 Kanada

Inga motsvarande krav.

18.4 Intervjuer

Vad är syftet med att koppla att koppla två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer i byggnader med fler än 2 plan till olika gruppsäkringar?

Intervjuperson nummer 1

Gammal praxis. Om en propp gick skulle det inte bli svart i hela trapphuset. Viss koppling till brand men mest för det vardagliga livet.

Intervjuperson nummer 2

Har egentligen inte med brand att göra. Ett litet fel ska inte göra att en hel byggnad blir mörk.

Intervjuperson nummer 3

Känner inte till bakgrund. Men det kan ha varit en tanke att även om en säkring gått skulle det finnas en möjlighet att gå i trappan. Till vardags inte med anledning av brand egentligen. Det var ju mer vanligt att säkringar gick på den tiden.

Intervjuperson nummer 4

Kravet kom som jag minns det när man började bygga mörka trapphus utan fönster.

Intervjuperson nummer 5

Gammalt, gammalt krav så att man inte slår ut all belysning direkt, har fungerat väl på det viset. Dumt att bara ha en lösning, utan alternativ.

Intervjuperson nummer 6

Troligen ett arv från 60-talet när detta var enda sättet att säkerställa. Ingen vettig elperson har tittat på detta och det finns fler metoder. En kvarleva.

Intervjuperson nummer 7

Syfte (säker på detta): Att säkerställa att det inte blir kolsvart om en säkring går. I de lokaler där man har nödbelysning ställs inga krav på allmänbelysningen vid brand.

Intervjuperson nummer 8

Högre tillförlitlighet. Sannolikt för att det inte ska bli helt mörkt om en av gruppsäkringarna slås ut.

Intervjuperson nummer 9

För att all belysning inte ska slockna samtidigt. ”Fattigmansnödbelysning” för att det inte ska bli helsvart vid strömbortfall på grund av kortslutning eller liknande.

Intervjuperson nummer 10

Vet ej varför.

Intervjuperson nummer 11

18.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Utformning med att koppla två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer till olika gruppsäkringar har funnits med i bygglagstiftningen sedan BABS 60. Utformningen återfinns inte i andra länder lagstiftning och bedöms av flera intervjupersoner vara en utformning som bara har ”hängt med” i bygglagstiftningen utan att bli ifrågasatt.

Syfte

Rådet/föreskriften bedöms avse möjligheten att ta sig ut säkert via utrymningsväg/annan brandcell.

Syftet med att koppla två efter varandra följande ljuspunkter i trapphus och korridorer i byggnader med fler än 2 plan till olika gruppsäkringar bedöms vara att minska risken för att det blir kolsvart om en säkring går.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

17 BBR 5:335 – Återinrymning

Vad är syftet med att dörrar inom utrymningsväg, dörrar för utrymning genom annan lokal, samt vissa dörrar till utrymningsväg och vissa dörrar till det fria ska vara försedda med funktion för återinrymning?

17.1 BBR-text

17.1.1 BBR 5:335

Föreskrift (funktionskrav):

Dörrar som ska användas för utrymning ska vara utåtgående i utrymningsriktningen och lätta att identifiera som utgångar. Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera.

Allmänt råd:

Dörrar inom utrymningsväg och dörrar för utrymning genom annan lokal bör vara försedda med anordningar som gör det möjligt för personer att återvända efter passage. Detsamma gäller dörrar till utrymningsvägar i verksamhetsklass 4, 5A, 5B och 5C med undantag av gästrum i verksamhetsklass 4. Dörrar som leder ut till säker plats i det fria behöver inte vara försedda med sådan anordning förutom i verksamhetklass 5A.

17.2 Historik

A15.2.1 BFS 1993:57/1995:17 BBR 1/BBR 3

5:342

Dörrar till eller i en utrymningsväg skall vara utåtgående i utrymningsriktningen och lätt identifierbara som utgångar. Inåtgående dörrar får endast användas, om de är avsedda för
-ett litet antal personer, t. ex. dörrar till bostäder eller gästrum på hotell,
-ett måttligt antal personer som kan förväntas ha god lokalkännedom, t. ex. dörrar till klassrum i skolor, eller
-mindre lokaler.
Andra dörrtyper, t. ex. roter- eller skjutdörrar är tillåtna, om de ger likvärdig säkerhet vid utrymningen som utåtgående slagdörrar. Dörrar till eller i en utrymningsväg skall vara lätt öppningsbara. Dörrar som endast går att öppna med nyckel är tillåtna, om de betjänar ett litet antal personer som kan förväntas ha tillgång till nyckel. Dörrar till eller i utrymningsvägar från samlingslokaler skall kunna öppnas genom att tryckas utåt.

Råd: Dörrar i utrymningsvägar bör vara försedda med anordningar som medger möjlighet för personer att återvända efter passage. Den kraft som behövs får att öppna dörren bör inte överstiga 130 N anbringad på de normala öppningsanordningarna.

17.2.2 Utrymningsdimensionering 2004

5.9 Återvändande

Dörrar som används för utrymning bör vara utformade så att det är möjligt att återvända genom dörren. Detta gäller främst dörrar i utrymningsvägar från hotell och vårdanläggningar. Dörren bör i dessa fall vara försedd med öppningsanordningar på båda sidorna. Möjligheten att öppna dörren utifrån kan sättas i funktion först sedan den öppnats inifrån, det vill säga den är i normalläget låst utifrån. Dörrar som leder ut i det fria behöver inte vara försedda med en sådan anordning, inte heller om det är uppenbart att utrymningsvägen till det fria är helt säker.

17.2.3 Utrymningsdimensionering 2006

5.9 Återvändande

Dörrar som används för utrymning bör vara utformade så att det är möjligt att återvända genom dörren. Detta gäller främst dörrar i utrymningsvägar från hotell och vårdanläggningar samt om utrymning sker genom annan lokal, se avsnitt 5.1. Dörren bör i dessa fall vara försedd med öppningsanordningar på båda sidorna. Möjligheten att öppna dörren utifrån kan sättas i funktion först sedan den öppnats inifrån, det vill säga den är i normalläget låst utifrån. Dörrar som leder ut i det fria behöver inte vara försedda med en sådan anordning, inte heller om det är uppenbart att utrymningsvägen till det fria är helt säker.

17.2.4 BBR 2012 (19), BFS 2011:26

Dörrar i utrymningsvägar som betjänar utrymmen i verksamhetsklass 4, 5A och 5C bör vara försedda med anordningar som gör det möjligt för personer att återvända efter passage. Detta gäller inte gästrum i verksamhetsklass 4. Denna möjlighet bör också finnas då utrymningsvägen nås genom en passage till en utrymningsväg i en annan lokal samt för dörrar inom utrymningsväg. Dörrar som leder ut till säker plats i det fria behöver inte vara försedda med en sådan anordning.

17.2.5 Konsekvensutredning BBR 2013

5:335 Dörrar

Revidering:
Krav på återinrymning skrivs om så att det generella kravet kommer först och specificeringar och undantag senare. Krav på återinrymning preciseras att gälla även till utrymningsväg i verksamhetsklass 5B föra att säkerställa att personal kan återvända och hjälpa till med utrymning. Undantaget för dörrar mot det fria gäller inte för verksamhetklass 5A.

Motiv:
Allmänna rådet skrivs om så det blir enklare att tolka när det finns krav på återinrymning. För verksamhets klass 5B blir det en skärpning då kravet även gäller till utrymningsväg och för verksamhetsklass 5A då undantaget för dörr mot det fria tas bort.

Konsekvens
Allmänna rådet blir enklare att tolka i de generella fallen. För verksamhetsklass 5 kan det bli något ökade kostnader då dörrar till utrymningsväg i klass 5B behöver ha återinrymning. Detsamma gäller för dörrar mot det fria i verksamhetsklass 5A.

17.2.6 BBR 20 BFS 2013:14

Dörrar inom utrymningsväg och dörrar för utrymning genom annan lokal bör vara försedda med anordningar som gör det möjligt för personer att återvända efter passage. Detsamma gäller dörrar till utrymningsvägar i verksamhetsklass 4, 5A, 5B och 5C med undantag av gästrum i verksamhetsklass 4. Dörrar som leder ut till säker plats i det fria behöver inte vara försedda med en sådan anordning förutom i verksamhetsklass 5A.

17.3 Utländska regelverk

17.3.1 Norge

I Norge finns en form av krav på återinrymning för alla utrymningsvägar. Det anges att ”Dörrar till utrymningsvägar ska ha ett låssystem som gör det möjligt att återvända, om utrymningsvägen ska blockeras, om inte andra åtgärder utförs som ger motsvarande säkerhet.”

17.3.2 England

17.3.3 USA

I IBC anges att dörrar ska kunna användas från ”utrymningssidan” om inte speciella förutsättningar råder.

17.3.4 Australien

Dörrar till FIS (fire isolated stairways) ska vara återinrymningsbara var fjärde våning och i varje våning om byggnaden är högre än 25 meter. Alla dörrar till FIS ska vara återinrymningsbara i sjukhus oavsett storlek.

17.3.5 Nya Zeeland

Hittar inget liknande krav i det Nya zeeländska regelverket. Konstig nog ställs inga direkt krav på möjligheten för åtrinrymning, dock anger regelverket att låsfunktionen ska anpassas utefter verksamheten.

17.3.6 Kanada

Hittar inget liknande krav i det kanadensiska regelverket. Möjligt att det anges i annat kapitel än det som hanterar brand och utrymning.

17.4 Intervjuer

Vad är syftet med att dörrar inom utrymningsväg, dörrar för utrymning genom annan lokal, samt vissa dörrar till utrymningsväg och vissa dörrar till det fria ska vara försedda med funktion för återinrymning?

Intervjuperson nummer 1

En brand i Las Vegas (MGM Grand), spred sig från bottenplan via hisschakt till översta våningen. Utrymmande gick ner i trapphus men fick sedan återvända när de kom till bottenvåningen pga rök. Försökte då återvända men fastnade i trapphus och många dog.
Gävle sjukhus liknande brand. Sjuksyrror gick ut med barn i trapphuset ner till kulvert där det brann. Försökte återvända men kom inte ut ur trapphuset förrän någon öppnade åt dem. Nära dödsfall.

Intervjuperson nummer 2

Möjlighet att vända om man stöter på rök i lokaler som inte är bekanta och inte kan förväntas ha nyckel. Behöver troligen regleras pga ökade låskrav (ökat i hotell pga insläpp av kompisar via nödutgång). Tidigare har behovet inte varit så stort att det behövt regleras.

Intervjuperson nummer 3

Inom vissa verksamhetsklasser kan man behöva gå tillbaka för att ledsaga andra personer ut (ex förskola, äldreboenden etc.). I höga byggnader vet man inte vad som händer i utrymningsvägen längre ner när man är på väg ut eftersom det inte går att överblicka. Ex MGM Hotel.

Intervjuperson nummer 4

Kom efter brand i Las Vegas där ett högt hotell påverkades av brand i de lägre planen.
(Man hade där överluft mellan trapphus och korridorer som styrdes av värmegivare.)
Kravet har inte räddat en enda person i Sverige men ställer till många problem.
I regler från -57 fanns krav på att dörrar till brandsäkert trapphus inte fick vara låsbara.
Det kravet kan ha haft med insatsmöjligheterna att göra.

Intervjuperson nummer 5

När personal ska återvända ska det finnas för att underlätta utrymning. Egentligen något märkligt då organisatoriskt skydd inte får beaktas.
Tydligt exempel på skalskydd och utrymning.

Intervjuperson nummer 6

Man ska kunna återvända om man vid utrymning kommer till ett ställe där det är mer rök än där man kommer ifrån.

Intervjuperson nummer 7

Började diskuteras efter ett fall där man utrymde in i ett trapphus som blev rökfyllt vände och kom sen inte in igen.
Utrymmer ut genom annan brandcell där det brinner, då måste man kunna komma tillbaka. Person som utrymmer kan vara viktig för de som sitter kvar i rummet. Personal måste kunna hjälpa andra. Utrymningsväg som kan bli rökfylld, måste kunna vända. Kontorsverksamhet har sin egen nyckel (borde ju egentligen gå med den ”runt halsen” jämt då….)

Intervjuperson nummer 8

Man ska kunna ångra sig…

Krav finns i andra länder fr.a. i hotell. Inte nödvändigtvis brandkrav. Du bör kunna ångra dig vid andra anledningar än brand t.ex. ”nej jag ska inte alls ner i baren för en sista GT. Jag går tillbaka till rummet igen.”

Intervjuperson nummer 9

Gäller bara vid brand (säker på detta). Ska kunna ångra sig om det inte gick att gå ut den tänkta vägen.

Intervjuperson nummer 10

MGM i Las Vegas där utrymmande mötte röken som ”fastnat” längre ned. Man ska kunna vända åter om man vid utrymning kommer till en plats där det är värre än den man lämnat.

Intervjuperson nummer 11

Gäller endast vid brand. Att inte möta rök i utrymningsväg som man inte kan förutse när man går in i utrymningsvägen.

17.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Kom i BBR 1 som råd för dörrar i utrymningsvägar. I utrymningsdimensionering kom kravet på dörrar som används för utrymning främst hotell och vårdanläggningar och sedan även vid utrymning över annan brandcell. Till BBR 19 specificerades kravet till olika verksamhetsklasser samt att det återigen angavs för dörrar i utrymningsvägar. Dessutom ställs kravet även på dörrar för utrymning över annan brandcell. Detta kan antas vara för att den utrymmande inte vet vad som sker på ”andra sidan” och ska kunna återvända. I större byggnader där trapphus/utrymningsvägar kan vara väldigt långa vilket gör att överblickbarheten blir dålig (exempelvis att man inte kan se vad som händer längre fram i utrymningsvägen innan det är för sent) behöver den utrymmande kunna återvända.

De intervjuade är eniga om att personer som utrymmer ut i en rökfylld utrymningsväg/trapphus ska kunna återvända. Några nämner även att utrymningsvägens överblickbarhet har betydelse. I de utländska regelverken är det egentligen bara Norge och Australien som har liknande krav.

Syfte

Syftet till det allmänna rådet bedöms vara att:

  • Utrymmande inte ska fastna i en utrymningsväg på grund av brand/rök som inte är möjlig att notera när personen går in i utrymningsvägen, t.ex. att utrymningsvägen är uppdelad med dörrar och del som behöver passeras är rökfylld.
  • Personal ska kunna återvända och hjälpa till med utrymning som sker på grund av brand/rök i lokalerna (Vk5). Barn/äldre/handikappade/vårdtagare kan inte förutsättas klara att utrymma själva.
  • Den som utrymmer via intilliggande brandcell vet inte hur utrymningsförutsättningarna med hänsyn till brand/rök ser ut i den intilliggande brandcellen och ska därför kunna återvända till den lokal som personen kommit ifrån.
Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

16 BBR 5:335 – Vred

Vad är syftet med att inte tillåta vred vid fler än 50 personer?

16.1 BBR-text

16.1.1 BBR 5:335

Föreskrift (funktionskrav):

”… Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera. …”

Allmänt råd:

”… Vred kan användas för att låsa upp en annars låst dörr i en lokal för högst 50 personer. Vred som används för att också öppna dörren (manövrerar även tryckesfallet) bör undvikas då dessa är svåra att använda. Om kåpa som täcker vred används bör kåpan utformas så att den lätt kan forceras med en hand. … ”

16.2 Historik

Rekommendationer kring vred har funnit fram till BBR 1. De allmänna råden hade från 1975 begränsat användningen av vred i utrymningsvägar till lokaler med max 150 personer.

Mellan 1994 och 2004 nämndes inget om vred för att sedan återkomma i Boverkets ”Utrymningsdimensionering 2004” där man rekommenderar max 30 personer i lokaler med dörrar försedda med vred.

I BBR 19 höjdes det maximala personantalet till 50 för att tillåta mer flexibla lösningar.

16.2.1 SBN 67

71:23

” … Låsanordning till dörr i utrymningsväg utförs så, att dörren kan öppnas inifrån utan nyckel. …”

71:231

”Vad i sista stycket sägs utgör inte hinder att placera låsvred så, att det blir tillgängligt först sedan plombering brutits eller genomsynligt hölje krossats, eller att anordna annat skydd mot ej avsedd användning.”

Här nämns inget om maximalt personantal.

16.2.2 SBN 75

37:234

”Dörr i utrymningsväg utförs utåtgående i utrymningsriktningen och öppningsbar utan nyckel eller annat redskap, där i annat fall särskild risk föreligger att personer skadas genom uppkommande trängsel. I utrymningsväg från samlingssal eller eljest för fler än 150 personer skall öppningsanordning vara så utformad, att dörren öppnas vid endera tryck utåt eller dragning nedåt i handtag e d samt så, att risk inte föreligger att fastna med kläderna.”

Här infördes alltså en begränsning till 150 personer för att få använda vred.

16.2.3 BBR 1

I BBR 1 togs stora delar av de förenklade lösningarna från NR 88 bort. Vred nämns inte.

16.2.4 Utrymningsdimensionering 2004

” … Vred får användas för att låsa upp en annars låst dörr i en lokal för ett måttligt antal (cirka 30) personer. Vredet bör inte vara försett med kåpa. Vred som används för att också öppna dörren (manövrerar även tryckesfallet) bör undvikas då dessa är svåra att använda. … ”

Här återkom begränsningen avseende användandet av vred i utrymningsväg. Dessutom med en rekommendation att inte fler än ca 30 personer får använda det jämfört med tidigare 150.

16.2.5 Konsekvensutredning BBR 19

”… Råden kring vred och kåpa ändras för att skapa flexiblare lösningar i verksamheter där man har god kännedom om utrymningsmöjligheterna. …”

Det är här alltså underförstått att vred går att använda i verksamheter där man har god kännedom om utrymningsmöjligheterna. Råden höjer det maximala antalet personer som får utrymma via dörr som manövreras med vred till 50 personer. Detta stämmer enligt definitionerna av verksamheter i BBR 5:21 bäst in på Vk1 och Vk3.

16.3 Utländska regelverk

16.3.1 Norge

Hittar ingen sådan begränsning. Det enda som finns är att i lokaler där personer inte kan förväntas ha god lokalkännedom ska man enkelt kunna öppna dörren med ett handgrepp. Detta exemplifieras med panikbeslag.

16.3.2 England

Inte heller här finns det något klockrent krav som stämmer överens däremot ett liknande, se nedan.

ADB

Generellt bör dörrar i utrymningsvägar inte förses med lås, regel, säkerhetslås eller liknande alternativt bör de endast vara försedda med enkla anordningar som lätt kan manövreras från den sida som de utrymmande kommer ifrån.

När det gäller samlingslokaler, butiker och kommersiella byggnader ska dörrar i utrymningsvägar från rum med ett personantal på fler än 60 personer antingen inte förses med lås, regel, säkerhetslås eller liknande, eller förses med panikbeslag.

BS 9999

42.2.4 Maintenance of fire protection measures

Dörrlås, panikreglar och automatiska dörrstängare ska underhållas så att de är enkla att öppna vid en nödsituation.

16.3.3 USA

50 personer finns även som gräns för användandet av vred i IBC för samlingslokaler och skolor. Det accepteras inte alls i ”high hazard occupancies”. För övriga verksamheter nämns inte detta krav.

16.3.4 Australien

I NCC finns inget utrymme för vred annat än från lägenhetsdörrar och dörrar från utrymmen som används endast tillfälligt.

16.3.5 Nya Zeeland

SS-EN 179 typ vred används inte i NZ. Krav ställs på att vred ska kunna vara lättmanövrerade enligt bilden nedan.

Vidare anges att dörrar ska förses med panikregel om mer än 500 kan förväntas bruka utrymningsvägen.

16.3.6 Kanada
Liknande skrivelse som i BBR anger att man ska kunna öppna en dörr med ”one releasing operation”, som antyder att vred inte borde användas på dörrar för utrymning. Detta gäller dock oavsett antal personer.

Functional Statements som uppfylls med föreskriften.

16.4 Intervjuer

Vad är syftet med att inte tillåta vred vid fler än 50 personer?

Intervjuperson nummer 1

Vissa personer har problem att öppna vred, begränsa risken för att vredet inte kan öppnas. Ekonomisk aspekt i att tillåta vred i ”enklare” lokaler.

Intervjuperson nummer 2

Ej intervjuad för detta syfte.

Intervjuperson nummer 3

Begränsning av antalet som kan stå i kö vid dörren då den är mer omständlig att öppna jämfört med panikregel. Det finns några personantalssteg för olika former av öppningsbeslag baserade på hur enkla de är att hantera.

Intervjuperson nummer 4

Ingen aning.

Intervjuperson nummer 5

När BBR94 kom var vred och trycke godkänt upp till 150 personer. Sen gick det ner till 30 (2003?) och nu är det uppe på 50.

Intervjuperson nummer 6

Vet ej. Bedömt för länge sedan, köande.

Intervjuperson nummer 7

Syftet är att kunna öppna snabbt. Kvarstående konservatism.

Intervjuperson nummer 8

Förr var gränsen 50 pers. Med plastkåpa över vredet på dörrar som endast är nödutgång finns risk att de kärvar fast.

Intervjuperson nummer 9

Vet inte.

Intervjuperson nummer 10

Tillåtet antal personer som får utrymma via vred har ökat med åren, sannolikt beroende på att personer är mer vana vid vred idag och att dessa är ganska lätta att öppna om de endast reglerar låskolven som numera är reglerat. Vill att det ska vara ett tillräckligt stort spann till samlingslokalskraven på 179-beslag, där stressmomentet finns om många trycker på och det inte finns engreppsfunktion.

Intervjuperson nummer 11

Oklart varför just 50 personer. Lite märkligt att inte slagriktning och vred läggs på samma krav. Eller med samlingslokal.

Kanske skulle det synka med en enda utrymningsväg i en kontorsbyggnad.

16.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Dörr med vred går inte att låsa upp och/eller öppna om det är tryck på dörren som t.ex. då någon trycker på den. Vred är svåra att använda om man i förväg inte vet om att det behövs för att öppna dörren.

Motivet liknar det då felslagen dörr tillåts men där är begränsningen 30 personer. Att tillåta 50 personer för användningen även av vred är för att kunna tillåta mer flexibla lösningar men ändå ta hänsyn till svårigheterna med att öppna en dörr med vred.

Det är således två risker som uppstår med vred; dels risken för köbildning om den som står längst fram inte kan öppna dörren pga att många trycker på och vill ut, dels risken att personer inte kommer ut om ingen kan öppna dörren för att det är svårt generellt med vred.

Syfte

Syftet med att inte tillåta vred i utrymmen avsedda för fler än 50 personer är att dessa är svåra att manövrera om tryck mot dörren uppstår och att andra öppningsfunktioner därför behövs som inte orsakar en blockering av dörren för att den inte går att öppna då fler än 50 personer trycker på dörren.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

15 BBR 5:334 – Rulltrappor i utrymningsväg

Vad är syftet med att rulltrappor inte bör ingå i utrymningsväg?

15.1 BBR-text

15.1.1 BBR 5:334

Föreskrift (funktionskrav):

Specifik föreskrift för avsnittet saknas.

Allmänt råd:

Rulltrappor bör inte ingå i väg till utrymningsväg eller i utrymningsväg.

15.2 Historik

Att rulltrappor inte bör ingå i utrymningsväg infördes som rekommendation i Boverkets rapport Utrymningsdimensionering vid omarbetningen av denna 2004. I tidigare regelverk berördes inte trapptypen som utrymningsväg. I och med övergången till BBR 19 fördes rekommendationen in som allmänt råd i BBR.

15.2.1 Utrymningsdimensionering, 2004

Rulltrappa
Rulltrappor bör undvikas som del i en utrymningsväg. En rulltrappa är inte lika tillgänglig som en fast trappa på grund av underhållsarbeten med mera vilket bör beaktas om rulltrappan ingår i den gångväg som leder till en utrymningsväg. Gånghastigheten i en stillastående rulltrappa är lägre jämfört med en traditionell trappa.

15.2.2 BBR 19-22

I övergången från BBR 18 till BBR 19 lyftes delar av texten från Boverkets rapport Utrymningsdimensionering in i allmänt råd. Sedan dess har kravet varit oförändrat och utgör alltså det som finns förtecknat i rubriken BBR text.

15.3 Utländska regelverk

15.3.1 Norge

I Norge finns liknande kravställning som i Sverige. Dock kommenteras även användandet av rullband samt att rulltrappan bör stannas, även fast den inte tillåts som utrymningsväg. Detta sannolikt för att inte transportera personer mot en eventuell brand.

Kravställningen återges nedan:
(7) Hiss och rulltrappor kan inte vara del av väg till utrymningsväg eller utrymningsväg. Sådana inrättningar bör stanna säkert vid brandlarm. Rullande gångbanor som är särskilt utformade för säkert bruk kan vara del av väg till utrymningsväg eller utrymningsväg.

Rullband för personförflyttning kan vara del av väg till utrymningsväg eller utrymningsväg förutsatt att det rör sig i utrymningsriktningen eller stoppar automatiskt vid brandlarm.

15.3.2 England

I BS 9999 anges att rulltrappor normalt inte accepteras som utrymningsväg. Dock anges att de kan ingå om man kan verifiera tillförlitligheten för relevant myndighet.

Det anges dock att i vissa situationer, såsom förflyttning mellan våningsplan, så kan rulltrappor användas som en del av utrymningslösningen. I dessa fall behöver analytisk dimensionering (fire safety engineering) göras, vilken ska inkludera en ASET/RSET-analys som beskrivs i BS 7974. Rulltrappor ska då normalt inte betraktas som en del av utrymningsvägarna. De bör behandlas som vanliga trappor eftersom de i själva verket är en metod för transport mellan våningsplan utöver utrymningsvägarna. Lösningen bör se till att passagerare inte uppmuntras till att använda rulltrappor under en incident i lokalerna. Rulltrappor ska programmeras att stanna på aktivering av brandlarmet för att undvika risken att transportera personer till ett område med risk.

I Approved document B, vägledningen till avsnitt B1.vi anges följande:
Rulltrappor bör inte medräknas som tillförlitlig utrymningskapacitet, även om de sannolikt kommer användas av personer som utrymmer. Rullband kan accepteras och deras kapacitet ska då beräknas med grund i användningen av dem i stillastående läge.

15.3.3 USA

I IBC finns liknande kravställning som i Sverige. Dock något bredare då den kommenterar även rullband och hissar. Den formuleras även något striktare än rådet i BBR.

Kravställningen återges nedan:

1003.7 Hissar, rulltrappor och rullband
Hissar rulltrappor och rullband tillåts inte vara del av utrymningsväg från någon del av byggnaden.

I NFPA 101 anges nedanstående om rulltrappor.

7.2.7 Rulltrappor och rullband
Rulltrappor och rullband är inte tillåtna som del av utrymningsväg, såvida de inte är tidigare accepterade befintliga rulltrappor och rullband [enligt äldre standarder, författarens anmärkning].

Äldre versioner av Life Safety Code (dvs. NFPA 101) tillät användandet av rulltrappor som utrymningsväg. Dock togs detta bort i och med att man inte bedömde att tillgängligheten var helt säker. Detta eftersom att steg och andra delar av rulltrappan kan behöva demonteras vid reparation och underhåll, vilket kan göra trappan helt obrukbar.

I NFPA 130 som reglerar säkerheten i bland annat spårsystem och dess stationer anges följande om rulltrappor:

5.5.2 Rulltrappor. (se även avsnitt C.2.)

5.5.2.1 Rulltrappor ska accepteras som del av utrymningsväg i stationer, förutsatt att följande kriterier uppfylls:

(1)* Rulltrapporna konstrueras av obrännbara material.
(2) Rulltrapporna som går i utrymningsriktningen ska tillåtas att fortsätta gå.
(3) Rulltrapporna som går i motsatt riktning mot utrymningsriktningen ska kunna stannas, antingen på distans eller manuellt. (Se även avsnitt C.2.)

5.5.2.5 Rulltrappor som står stilla ska tillåtas att starta i utrymningsriktningen förutsatt att rulltrappan kan startas upp under fullt utnyttjade förhållanden samt att passagerarna ges en varning.

Det anges även i avsnitt 5.5.6.3 att rulltrappor maximalt får tillgodose halva utrymningsbredden från en våning på en station samt att man vid beräkning av utrymningsförloppet ska anta att en rulltrappa per våning är otillgänglig på grund av service eller liknande. Den otillgängliga rulltrappan ska vara den som bidrar mest till utrymningsflödet. Det anges även vilka personflöden och gånghastigheter som ska tillämpas vid utrymning i en rulltrappa.

Det anges även i kommentar till ovanstående att om flera rulltrappor används i utrymningsvägen så bör man överväga risken för att flera rulltrappor är otillgängliga.

I avsnitt C.2. anges andra tekniska detaljer kring utformning, exempelvis hur många platta steg som ska finnas vid avstigning beroende på rulltrappans höjd.

15.3.4 Australien

I Australien anges det att rulltrappor får ingå i väg till utrymningsväg (utom i sjukhus) men får inte räknas som utrymningsväg.

15.3.5 Nya Zeeland

I Nya Zeeland anges inget uttalat i regelverket. Dock har det av erfarenhet accepterats i väg till utrymningsväg förutsatt att de stannat på brandlarm, att bredden varit tillfredsställande och utformningen av stegen beaktats.

15.3.6 Kanada

Rulltrappor behandlas i samma avsnitt som hissar i det kanadensiska regelverket och krav på hissar gäller även för rulltrappor. Rulltrappor får därmed inte användas för utrymning. Direkt anledning till detta anges inte men viss indikation att det har med till-/frängänglighet ges då man läser tillgänglighetsreglerna; dessa anger ett alternativ medel för att ta sig mellan våningsplan (ramp utan trappsteg eller hiss) måste finnas i de fall att man har en rulltrappa.

15.4 Intervjuer

Vad är syftet med att rulltrappor inte bör ingå i utrymningsväg?

Intervjuperson nummer 1

Steghöjd och bredd funkar inte, det finns risk för snubbling. Smala, höga kanter gör att om någon snubblar kommer ingen annan förbi. Nerför finns risk att snubbla på grund av att stegen ändrar höjd på slutet.

Intervjuperson nummer 2

Rulltrappor har i grunden inte samma steghöjd/djup som vanliga trappor och är inte ämnade att gå i. Sen är det betydligt enklare att gå nedåt än uppåt. Vanliga trappor har också vilplan som inte rulltrappor har vilket också ska vägas in i bedömningen om någon behöver vila.

Intervjuperson nummer 3

Intervjuperson nummer 4

De är svåra att gå i när de står stilla. De är smala och otympliga om man har barnvagn, är äldre eller har andra försvårande omständigheter. Rådet anger att de inte bör användas, vilket är skillnad mot ett förbud.

Intervjuperson nummer 5

Har man gått in i lokalen via rulltrappa lär man försöka ta sig ut den vägen i första hand. Vet inte det egentliga syftet med att inte tillåta. Det är ju inte jämförbart med en hiss där man helt kan fastna och bli instängd.

Intervjuperson nummer 6

De är svåra att gå i, därför rekommenderas de inte ingå i utrymningsväg.

Intervjuperson nummer 7

Här finns försök från Lund som utgör del av ett omfattande underlag som låg till grund för BBR 19.

Detta kommenteras under litteraturlista (författarens anmärkning).

Intervjuperson nummer 8

Vet inte varför det är på det sättet. Det är en sak att en uppåtgående rulltrappa inte vänder och går neråt när det är folk i den exempelvis. Kanske för att tvinga fram fler utrymningsmöjligheter.

Intervjuperson nummer 9

Kapaciteten i rulltrappor är begränsad. De är svåra att gå i om de står stilla. Det är även svårt att säkerställa att de är i drift vid brand.

Intervjuperson nummer 10

Det kommer från exjobb från LTH där man studerat knutpunkten i Helsingborg. Dock är det en sluss nära rulltrappan som är upphov till delar av de problem man identifierat i detta arbete och inte rulltrappan.

Om man vill få fram analytisk dimensionering borde formuleringen ändras. Man borde kanske lyfta in parametrar att tänka på vid dimensionering. Syftet att man ska tänka till kan dock vara bra.

Intervjuperson nummer 11

Rulltrappor är mindre tillförlitlig och svårare att gå i. Det går även långsammare att gå i den. Rekommendation att den inte är lämplig som huvudalternativ. Reglerna skrivet med ett visst försiktighetsmått eftersom forskning vid tidpunkten var begränsad vad gäller rulltrappors användning i utrymningssyfte.

15.5 Litteraturlista

Följande litteratur har bedömts relevant och har därför studerats i samband med att klargöra syftet med detta råd:

Jakobsson, A-S. & Karlsson, V. Utrymning via rulltrappor, Rapport 5299, Lunds Universitet, 2009
En studie som är genomförd med det primära målet att utvärdera huruvida rulltrappor är lämpliga som del av utrymningsväg. Ett vidare delmål har varit att studera gånghastigheter och personflöden i rulltrappor. Studien visar att för den studerade rulltrappan var utrymningskapacitet och gånghastigheter ungefär motsvarande en vanlig trappa. Dock anser författarna inte att rulltrappor är lämpliga i utrymningsväg på grund av:

(1) att det finns risk för att rulltrapporna är otillgängliga på grund av underhåll eller liknande.
(2) att det vid reversering av en rulltrappa finns en fallrisk om rulltrappan startar ryckigt.
(3) att det finns en allmän fallrisk i rulltrappor då stressade personer kan försöka tränga sig förbi långsammare individer.
(4) att det finns risk för att flödet stoppas på grund av bagage, barnvagnar eller liknande då rulltrappor idag är relativt smala.

Om ovanstående punkter beaktas är det dock författarnas åsikt att rulltrappor skulle kunna användas för utrymning.

Ejrup, A-M & Norin, E. Designing evacuation for deep underground stations including escalators, Paper presenterat på ISTSS 2016
Författarna utvärderar nuvarande användande av rulltrappor för utrymning från stationer och har en del funderingar kring huruvida de existerande standarderna tillgodoser den problematik som kan uppstå. Mycket handlar om personflöden och gånghastigheter men en primär slutsats är även att man bör beakta scenariot då endast en rulltrappa på en specifik våning fallerar i kombination med det scenario som NFPA 130 anger, där en rulltrappa per våning antas fallera. Detta eftersom att ett sådant scenario kan innebära att en domino-effekt uppstår då personer riskerar att transporteras upp till ett fullbelastat stannplan.

SFPE Handbook of Fire Protection Engineering, fifth edition, 2016
I handboken anges att en huvudanledning till att rulltrappor inte accepteras som del av utrymningsväg är att stegutformningen avviker från de krav som typiskt ställs på utrymningstrappor. De större steglängderna bedöms inte vara några problem men de högre steghöjderna som vanligtvis finns i en rulltrappa kan innebära problem vid utrymning om trappan står stilla. Utöver detta finns heller inte vilplan, vilket vanligtvis krävs i trappor och dessutom kan de varierande steghöjderna som uppstår i början och slutet av en rulltrappa innebära en förhöjd fallrisk vid utrymning.

Det anges dock att rulltrappor kan användas i utrymningsdimensionering då denna görs med beräkningar och användandet bedöms lämpligt av både designer och kontrollerande myndighet.

15.6 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Anledningen till att man varit tveksam till utrymningslösningen framgår egentligen av det som tidigare stod i Utrymningsdimensionering, 2004, det vill säga primärt att tillförlitligheten inte är tillräckligt hög. Detta bekräftas även av skrivelser i andra regelverk, intervjuer och litteratur.

Syfte

Med grund i detta bedöms syftet med det allmänna rådet vara:

Att inte förenklat acceptera rulltrappor som utrymningsväg på grund av att det finns stora osäkerheter i tillgängligheten för denna. Begränsningarna i tillgänglighet beror t.ex. på att rulltrappor regelbundet kräver underhåll som innebär att den blir obrukbar över en längre tid.

Även andra utformningsaspekter måste beaktas vid tillämpning av lösningen vilket gör att användandet av rulltrappor som utrymningsväg är hänvisat till analytisk dimensionering.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

14 BBR 5:332 – Gångavstånd inom utrymningsväg

Vad är syftet med att begränsa det maximala gångavståndet inom en utrymningsväg?

14.1 BBR-text

14.1.1 BBR 5:332

Föreskrift (funktionskrav):

”Utrymningsvägar ska utformas så att risken för att personer blir instängda av brand och brandgas begränsas.”

Allmänt råd:

Gångavstånd inom en utrymningsväg till

  1. närmaste trappa som leder till annat plan alternativt
  2. utgång som leder till säker plats

bör inte överstiga 30 meter. 

I utrymningsväg där utrymningsmöjlighet endast finns i en riktning bör gångavståndet inte överstiga de avstånd som anges i tabell 5:332. 

Vid beräkning av gångavstånd inom utrymningsväg behöver ingen faktor för sammanfallande gångavstånd beaktas. (BFS 2011:26).

Tabell 5:332 Gångavstånd inom vissa utrymningsvägar

Verksamhet Maximalt gångavstånd när utrymningsmöjlighet endast finns i en riktning
I trapphall, korridor eller motsvarande för verksamhetsklasserna 1, 2, 3 eller 5B. 10 meter
I loftgång i loftgångshus för verksamhetsklasserna 1, 3 eller 5B i

loftgångshus

15 meter
I trapphall, korridor eller motsvarande för verksamhetsklasserna 4, 5A eller 5C. 7 meter
Samtliga verksamhetsklasser, om man enbart kan gå i rätt riktning, t.ex. då dörrar enbart finns i respektive ände av en korridor. 30 meter

 

14.2 Historik

14.2.1 Sammanfattning

Kravet på maximal längd inom utrymningsväg infördes i SBN 67. Med SBN 75 utökades kravet till att omfatta fler typer av lokaler än bostäder och kravet har levt kvar oförändrat sedan dess.

14.2.2 SBN 67

37:3131 I bostadshus bör avståndet (gångvägen) från lägenhetsdörr till brandsäkert avskild trappa (eller därmed enligt :3222 förbunden trappa) eller till brand- och röksäkert avskild trappa inte överstiga ca 10 m, såvida dörren inte är belägen mellan två tillgängliga sådana trappor.”

14.2.3 SBN 75

”37:232 UTRYMNINGSVÄGS LÄNGD

Utrymningsväg utformas så, att gångavståndet till trappa (eller till utgång som leder till gata eller motsvarande) begränsas med hänsyn till lokaltypen och utrymningsvägens beskaffenhet.

:2321 Från lägenhet eller annan motsvarande lokal till närmaste trappa (eller dörr i vägg som omsluter trapphus) godtas att gångavståndet uppgår till högst 30 m, om tillgång finns till trappa (eller motsvarande) i minst två skilda riktningar – eljest godtas 10 m, dock högst 7 m i hotell och vårdanläggning och 15 m i loftgångshus i fall som avses i :223. ”

14.3 Utländska regelverk

14.3.1 Norge

I Norge finns begränsningen 7 meter i en riktning för verksamheter med sovande personer som inte har god lokalkännedom. Ingen annan begränsning hittades.

14.3.2 England

Inte hittat något som stämmer med detta exakt däremot krav på avskiljning av korridor som leder till två alternativa utrymningsvägar.

14.3.3 USA

Detta uttrycks något annorlunda i IBC. Nedanstående tabell gäller:

Och detta räknas enligt följande:

Det vill säga både gångavstånd inom brandcell och utrymningsväg läggs ihop.

14.3.4 Australien

”D1.4 Exit travel distances

(a) Class 2 and 3 buildings—

(i) The entrance doorway of any sole-occupancy unit must be not more than—

     (A) 6 m from an exit or from a point from which travel in different directions to 2

   exits is available; or

    (B) 20 m from a single exit serving the storey at the level of egress to a road or

  open space; and

(ii) no point on the floor of a room which is not in a sole-occupancy unit must be more than 20 m from an exit or from a point at which travel in                             different directions to 2 exits is available.

(b) Class 4 parts of a building — The entrance doorway to any Class 4 part of a building must be not more than 6 m from an exit or a point from                                  which travel in different directions to 2 exits is available.

(c) Class 5, 6, 7, 8 or 9 buildings — Subject to (d), (e) and (f)—

     (i) no point on a floor must be more than 20 m from an exit, or a point from which travel in different directions to 2 exits is available, in which                                 case the maximum distance to one of those exits must not exceed 40 m; and

     (ii) in a Class 5 or 6 building, the distance to a single exit serving a storey at the level of access to a road or open space may be increased to 30 m.

     …”

 

Om vår svenska tabell skulle användas med ovanstående avstånd skulle det bli ungefär så här:

Verksamhet Maximalt gångavstånd när utrymningsmöjlighet endast finns i en riktning
Från lägenhetsdörr till trapphus i Vk3. 6 meter (förutsätter att man har två trapphus)
Från lägenhetsdörr till utgång direkt till gata i Vk3. 20 meter
Vk1 och butiker i Vk2A 20 meter (30 om utgång direkt till gata)

 

14.3.5 Nya Zeeland

Kommentar: Syftet härleds alltså till att även fast utrymningsvägar är brandteknisk avskilda är de inte oändligt tåliga mot att brand och rök tränger igenom. Hur man kommit fram till de specifika avstånden klargörs inte.

14.3.6 Kanada

Kanada verkar inte reglera avståndet inom utrymningsväg.

14.4 Intervjuer

Vad är syftet med att begränsa det maximala gångavståndet inom en utrymningsväg?

Intervjuperson nummer 1

Se gemensam del. Begränsning av antalet dörrar som passeras.

För bostäder har man infört kraven för att begränsa antalet lägenheter som behöver stegutrymmas om trappan rökfylls. Skulle kunna vara räknat baklänges till ca 15 pers genom 10 meter = ca 4 lägenheter.

Intervjuperson nummer 2

Tror vi/jag svarat en gång på detta och dels är det att begränsa personantalet som är beroende av ett enda trapphus och sedan är det frågan om en psykologisk aspekt att man inte ska behöva gå för långt innan man förflyttar sig nedåt och bort från faran. Insatsmässigt finns också ett syfte med begränsningen.

Intervjuperson nummer 3

Vet inte varför de är så hårt reglerade utan att det inte finns någon annan typ av lösning. Exempelvis antalet lägenheter (begränsar personantalet) som ansluter till en korridor istället för meterantal exempelvis.

Intervjuperson nummer 4

Utrymning i en riktning begränsas för att minska antalet möjliga personer son finns i återvändsgränden (tex för hotell) och minska möjligheten att personer förirrar sig in där och missar utgång till trappa.

Intervjuperson nummer 5

Ryktesvägen säger att gångavstånd inom utrymningsväg kommer från Scandinavian star där många hittades döda inom utrymningsväg >5 meter. Kolla med Anders Johansson

Implicit kan det tidigare funnits en koppling till räddningstjänstens slanglängd. I ett 8 våningshus med kyrkan utanför entrén har man 10 meter till trapphus, 24 meter upp och 10 meter till lägenhet. Då har man fortfarande ett antal meter slang kvar.

Intervjuperson nummer 6

Agne Mårtensson på sin tid hade inget svar på var det kom ifrån. Efter det att areabegränsningen per försvann ger de en form av begränsning av hur många som kan behöva utrymmas om trapphuset spärras.

Intervjuperson nummer 7

7 är ungefär hälften av 15. Troligen ett gammalt Whiskey-försök. Alltså ett sorts hittepå.

Intervjuperson nummer 8

Minska risk att gå fel, orienteringsmöjlighet.

Intervjuperson nummer 9

7 respektive 10 meter: Risken att man inte hittar utrymningsvägen, mörkt och rökigt där man kryper åt fel håll eller missar trappan för att man gått förbi den om den inte är i slutet av korridoren.

60 meter mellan utrymningsvägar: för att den allmänna upplevelsen inte ska bli för obehaglig.

Intervjuperson nummer 10

Multipler av de andra gångavstånden. ”Dead end” – om man kommer ut från en lägenhet och går åt fel håll, ska personer inte gå hur långt som helst innan de kommer på att de ska vända. Vill undvika att många lägenhetsdörrar/hotellrumsdörrar vetter mot en o samma ”dead end” korridor (får ju inte plats så många då avståndet är kort)– många personer som riskerar att gå åt fel håll om avståndet är längre, samt många dörrar som ska passeras. Långa korridorer ska undvikas/inte finnas. Ev. vanligt i miljonprogrammet med långa korridorer… har ju inte dörrstängarkravet i lägenhet vilket ger en ännu större anledning till att begränsa korridorslängden.

Intervjuperson nummer 11

14.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Varför avstånden blivit just 6, 7, 10 och 15 meter är oklart. 30 meter rimmar med det generella kravet på maximalt gångavstånd till utrymningsväg. 15 är hälften av det… 10 är samma som avståndet till ett fönster för utrymning… 7 är ungefär hälften av 15 och ganska realistiskt i ett hotell…

Några intervjupersoner anger att begränsningen syftar till att minska risken att man inte hittar dörren ut från utrymningsvägen eller går förbi den, jämförbart med det generella kravet på gångavstånd till utrymningsväg.

Syfte

Syftet med att begränsa avståndet i en utrymningsväg är att utrymmande inte ska behöva gå för långt genom rök i den händelse att utrymningsvägen skulle vara rökfylld.

Syftet med att begränsa avståndet i en utrymningsväg till en punkt där man kan göra ett vägval mellan två utrymningsvägar är att begränsa risk för att personer

  • inte kan utrymma genom en rökfylld återvändsgränd
  • passerar förbi dörr mot trapphus eller det fria för att de inte uppmärksammar den rätta dörren om korridoren är rökfylld. (Dvs att personer går mot återvändsgränden för att de missar trapphus- eller utrymningsdörren).
Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

23 BBR 5:358 – Avskilda mötesrum

Vad är syftet med att ha utrymningslarm i mötesrum?

23.1 BBR text

23.1.1 BBR 5:358, Avskilda mötesrum m.m.

Föreskrift (funktionskrav):

Någon föreskrift finns ej till rådet.

Allmänt råd:

I ett rum i verksamhetsklass 1, 2A, 2B och 5C där personer kan vistas bakom stängda dörrar, som är beläget så att utrymningsväg endast kan nås genom passage genom korridor eller annat utrymme, finns risk att bli innestängd vid brand. För att uppnå kravet på tillfredsställande utrymning bör utrymningslarm som aktiveras med automatiskt brandlarm installeras om

– rummet rymmer fler än 30 personer, eller

– rummet rymmer fler än tio personer och gångavståndet till närmaste utrymningsväg är över 10 meter.

Kravet gäller inte för utrymmen där man vistas endast tillfälligt. (BFS 2011:26).

23.2 Historik

Kravet infördes i SBN 75 och har funnits sedan dess. Från NR och framåt har formuleringarna förändrats något. Koppling till riskbild i verksamheten har helt utgått.

23.2.1 SBN 75

37:2213 I fråga om lokal inom lägenhet (eller motsvarande), som är så belägen att tillgängliga utrymningsvägar endast kan nås genom ett och samma utrymme, kan risk föreligga att bli innestängd (jfr :2224) vid brand inom sistnämnda utrymme eller inom annan lokal i förbindelse därmed. Om härvid särskild risk får uppkomst av sådan brand föreligger, anses tillgång till av varandra oberoende utrymningsvägar finnas endast om särskilda åtgärder vidtas för att påkalla utrymning i ett tillräckligt tidigt skede av branden. Sådan åtgärd kan exempelvis vara installation av akustisk larmanordning som automatiskt utlöses vid förekomst av rök i det utrymme som måste passeras. Om särskild risk för uppkomst av brand inte föreligger, såsom normalt vid kontorslägenhet, är det beträffande lokal för högst 30 personer tillfyllest om gångavståndet från lokalen till närmaste utrymningsväg begränsas till 10 m -vid lokal för högst 10 personer erfordras dock inga särskilda åtgärder.

37:2224 Risken att bli innestängd anses vara ringa i fråga om lokal, där berörda personer antingen vistas endast tillfälligt, såsom soprum, lägenhetsförråd o d, eller eljest genom lukt och hörsel kan påräknas bli uppmärksammade på en brands uppkomst i tillräckligt tidigt skede. I den män längre vistelse normalt endast föranleds av återkommande service- eller reparationsarbete, såsom exempelvis i fläktrum eller hissmaskinrum, godtas härvid tydlig skylt på eller invid dörrens utsida med uppmaning att hålla dörren öppen under pågående arbete.

37:2221 Särskild risk att gångväg snabbt spärras vid brand föreligger exempelvis om passage måste ske förbi och nära intill anordning där brand lätt kan inträffa, såsom dragskåp i laboratorielokal, spis i gatukök etc.

23.2.2 SBN 80

37:2113 I ett rum inom en lägenhet eller motsvarande, vilket är så beläget att tillgängliga utrymningsvägar endast kan nås genom passage av ett och samma utrymme, kan risk föreligga att bli innestängd (jfr :2124) vid brand i detta utrymme eller i ett annat rum i förbindelse med detta utrymme. Om härvid särskild risk för uppkomst av en sådan brand föreligger, anses tillgång till av varandra oberoende utrymningsvägar endast finnas såvida särskilda åtgärder vidtas för att påkalla utrymning i ett tillräckligt tidigt skede av branden. Exempel på godtagen åtgärd är installation av akustisk larmanordning som automatiskt utlöses vid förekomst av rök i det utrymme som måste passeras. Om särskild risk för uppkomst av brand inte föreligger, såsom normalt i en kontorslägenhet, är det beträffande rum för högst 30 personer till fyllest om gångavståndet från rummet till närmaste utrymningsväg begränsas till 10 m. I kontorsrum för högst 10 personer fordras dock inga särskilda åtgärder.

:2124 Risken att bli innestängd anses vara ringa i en lokal där berörda personer antingen vistas endast tillfälligt, såsom i soprum eller lägenhetsförråd , eller eljest genom lukt och hörsel kan påräknas bli uppmärksammade på en brands uppkomst i ett tillräckligt tidigt skede. Om längre vistelse normalt endast föranleds av återkommande service- eller reparationsarbete, såsom i fläktrum eller hissmaskinrum, anses risken att bli innestängd vara tillräckligt förebyggd genom en tydlig skylt placerad på eller invid dörrens utsida med uppmaning att hålla dörren öppen under pågående arbete. :2121 Särskild risk för att en gångväg snabbt spärras vid brand föreligger exempelvis om passage måste ske nära intill en anordning där brand lätt kan inträffa, såsom ett dragskåp i en laboratorielokal eller en spis i ett gatukök.

23.2.3 NR

2:834 Larm i arbetslokaler

Ett rum inom ett kontor eller liknande lokal där personer uppehåller sig mer än tillfälligt bakom stängda dörrar och som är så beläget att man måste passera genom en korridor eller annat utrymme för att nå utrymningsvägarna skall vara utrustat med akustisk larmanordning som utlöses automatiskt av rökdetektor i korridoren (eller motsvarande utrymme), om a) rummet rymmer fler än 30 personer, eller b) rummet rymmer fler än 10 personer och gångavståndet till närmaste utrymningsväg är mer än 10 m.

23.2.4 Utrymningsdimensionering 2004

Avskilda mötesrum mm

I ett rum inom ett kontor eller liknande lokal där personer kan vistas bakom stängda dörrar, som är beläget så att utrymningsväg endast kan nås genom passage genom korridor eller annat utrymme, finns risk att bli innestängd vid brand i utrymmet utanför. För att uppnå kravet på tillfredsställande utrymning bör automatiskt utrymningslarm som aktiveras om brandgas förekommer i vägen till utrymningsvägarna installeras om:

  • rummet rymmer fler en 30 personer, eller
  • rummet rymmer fler än tio personer och gångavståndet till utrymningsväg är över 10 m.

 

 

23.3 Utländska regelverk

23.3.1 Norge

Inget motsvarande krav.

23.3.2 England

ADB

Det måste säkerställas att en varning om brand kan höras och förstås över hela lokalen, inklusive till exempel toaletter.

23.3.3 USA

Inget motsvarande krav

23.3.4 Australien

Enskilda mötesrum särbehandlas inte. I kontor krävs normalt inte utrymningslarm.

23.3.5 Nya Zeeland

Inget motsvarande krav

23.3.6 Kanada

Inget liknande krav i det kanadensiska regelverket

23.4 Intervjuer

Vad är syftet med att ha utrymningslarm i mötesrum?

Intervjuperson nummer 1

Funnits jättelänge. Man tittade på ritningar och tyckte avstånden verkade vettiga. Förr slapp man larm vid glas eftersom man kunde se ut.

Intervjuperson nummer 2

Måste uppmärksamma på en händelse där personer inte vet inte vad som händer utanför. Konferensrum med flera personer.

Intervjuperson nummer 3

Bli varse av att det är en brand i utrymme utanför. Det handlar om att få reda på att det brinner i ett så tidigt skede att man hinner utrymma förbi branden.

Intervjuperson nummer 4

Där man kan bli sittande i möte/konferens utan att se vad som händer utanför. Där utrymning kanske bara kan ske åt ett håll. Där det inte är krav på larm i övrigt (ex kontor).

Intervjuperson nummer 5

Intervjuperson nummer 6

Mötesrum kan vara isolerade från omgivningen så man inte märker vad som sker utanför, därav ett tekniskt system.

Intervjuperson nummer 7

Innebär i princip ett heltäckande brandlarm i en skola. Hade varit vettigt att speca detta tydligare då vissa tolkar klassrum som något annat än mötesrum. Det borde vara samma sak.

Otydligt formulerat. En annan mätprincip tillämpas för de 10 meterna i detta råd än i gångavstånd till utrymningsväg.

Intervjuperson nummer 8

Att man skall hinna ta sig ut om det börjar brinna utanför rummet.

Intervjuperson nummer 9

I -75:an kom kravet på max 10 personer och 10 m om det inte var glasat. Man stänger in ett större antal personer som då inte märker i tid vad som händer utanför

Intervjuperson nummer 10

Risk att man inte ser eller hör branden. Konsekvensen av brand skulle kunna bli större. Minskad sannolikhet att bli varnad av någon annan

Intervjuperson nummer 11

Overkill. Överraskningsmomentet ska förebyggas. Jämför toaletten. Fast då är man ensam.

Syftet är att ha en högre säkerhet när man är fler än 10 än annars. Det finns ju fler utrymmen där man kan bli instängd.

23.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Historiskt har texten förändrats något då den ursprungligen hade med en passus om ”särskild risk”.
Nuvarande BBR gör ingen skillnad på kraven beroende på miljön/risken för brands uppkomst eller vilken verksamhet som förkommer. Det är endast antalet personer i rummet och avståndet till närmaste utrymningsväg om påverkar kravnivån.

Rådet anger ingen övre gräns för hur många personer som får visats i ett rum där enda skyddsfunktionen är ett automatiskt utrymningslarm. Teoretiskt kan man vara upp till 600 personer i ett rum med två utgångar till en gemensamdel (tillhörande samma brandcell som rummet). I det fallet utrymmet utanför är en gemensam del av i övrigt skilda utrymningsvägar finns dock en begränsning till maximalt 150 personer.

Syfte

Rådet bedöms avse möjligheten att ta sig ut vid brand utanför utrymmet men inom brandcellen.

Syftet bedöms vara att begränsa risken, för att ett större antal personer i ett enskilt rum, inte i tid märker att vägen till utrymningsväg spärras av brand/rök utanför rummet.
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

22 BBR 5:352 – Nödbelysning utanför samlingslokaler

Vad är syftet med att ha nödbelysning utanför samlingslokaler?

22.1 BBR-text

22.1.1 BBR 5:352

Föreskrift (funktionskrav):

Omedelbart utanför utgångar till det fria ska nödbelysning anordnas.

22.2 Historik

Nödbelysningskrav utanför samlingslokaler infördes i BABS 67

22.2.1 BABS 67

74:711 Allmänt

Samlingssal samt invändiga och utvändiga utrymningsvägar från samlingssal förses med erforderlig elektrisk belysning och elektrisk nödbelysning.

74:713 Nödbelysning

Kraftförsörjning för nödbelysning utförs oberoende av kraftförsörjning för huvudbelysning, dock får nödbelysning anslutas till huvudbelysningens servisledning, om anslutning sker med egen huvudströmbrytare och huvudsäkring omedelbart invid servisintag i servisrum. Kabel till servisrum förläggs skyddad mot brand (se 37:19).

Där särskilda förhållanden så påkallar anordnas nödbelysning så att den automatiskt ansluts till annan strömkälla vid strömavbrott och kan hållas tänd minst en halv timme efter det huvudbelysningen trätt ur funktion.

Om nödbelysning enligt :324 och :336 inte är tillräcklig för vägledning vid utrymning, anbringas därjämte i samlingssal och dess utrymningsvägar ytterligare nödljuspunkter så, att nödbelysningen ensam ger tillräcklig belysning för utrymning. Då nödbelysning längs utrymningsväg omfattar fyra eller fler ljuspunkter uppdelas dessa på två eller flera grupper så att efter varandra följande ljuspunkter inte ansluts till samma gruppsäkring.

74:7131 Förhållande som påkallar nödbelysnings anordnande enligt andra stycket råder exempelvis vid långa och krångliga utrymningsvägar, vid djup förläggning eller vid lokal utan dagerbelysning och avsedd för stor publik.

74:7132 Tillräcklig vägledande belysning för utrymning är lägst 20 lux inom samlingssal, 40 lux i utrymningsväg inom byggnad och 20 lux i utrymningsväg utanför byggnad.

22.2.2 SBN 75

37:2543 I fråga om samlingslokal godtas nödbelysning i samma utsträckning som i hotell, dock med en funktionstid som vid strömavbrott endast uppgår till en halv timme. Vad gäller anslutning av nödbelysning godtas samma som i hotell, varvid länga utrymningsvägar, djup förläggning eller lokal för stor publik utan dagerbelysning utgör exempel på förhållanden som påkallar anslutning till annan kraftkälla, som automatiskt inkopplas vid strömavbrott.

37:2542 I hotell och vårdanläggning godtas nödbelysning i samtliga utrymningsvägar och även omedelbart utanför utgång till det fria, utformad dels som vägledande markering, dels som kompletterande ledljus som ger en belysning av 2 lux på ifrågavarande golvytor. Härvid godtas att nödbelysningen ansluts separat via överströmsskydd direkt till byggnadens huvudcentral, såvida inte särskilda förhållanden, t ex vid byggnad med fler än åtta våningar, vid ensligt beläget större hotell eller vid anläggning för fler än 50 gäster eller med fler än 50 vårdplatser, påkallar att anslutning sker till annan kraftkälla, som automatiskt ger avsedd belysning under minst en timme vid strömavbrott. Närbelägna ljuspunkter ansluts till olika gruppsäkringar.

75:711 Allmänt

Samlingssal samt invändiga och utvändiga utrymningsvägar från samlingssal förses med erforderlig elektrisk belysning och elektrisk nödbelysning. Vad här ovan sägs är tillämpligt även inom försäljningslokal i varuhus eller andra detaljhandelsanläggningar.

22.2.3 NR1

2:7 Samlingslokaler, 2:76 Belysning

Utrymningsvägar skall ha allmänbelysning enligt avsnitt 1:352. Nödbelysning skall anordnas i samtliga utrymningsvägar och även omedelbart utanför utgångar ut i det fria. Nödbelysningen skall ge avsedd belysning under minst en halv timme vid strömavbrott.

Samlingslokaler skall vara försedda med allmänbelysning samt, om det inte är uppenbart obehövligt, med nödbelysning. Den belysning som behövs i en samlingssal vid utrymning skall kunna tändas från en plats i salen samt i tillämpliga fall från förrum, scen och apparatrum. Trappsteg i en samlingssal skall förses med nödbelysning. En utvändig utrymningsväg från en samlingslokal skall i hela sin längd vara belyst och även vara försedd med nödbelysning.

22.2.4 BBR 1

5:3712 Nödbelysning m. m.

Samlingslokaler skall vara försedda med allmänbelysning och nödbelysning. Trappsteg i samlingssalar skall förses med nödbelysning. Omedelbart utanför utgångar till det fria skall nödbelysning anordnas. Den belysning som behövs i samlingslokaler vid utrymning skall kunna tändas från en plats i lokalen. Utvändiga utrymningsvägar från samlingslokaler skall i hela sin längd vara belysta och försedda med nödbelysning.

22.2.5 Remissvarssammanställning till BBR 19

På frågan/påstående: ”Bör finnas möjlighet att tillgodoräkna sig gatubelysning iställlet för att anordna nödbelysning i fasad. Det är inte särskilt troligt att strömmen i hela kvarteret går vid en brand. Och då är det ljust av gatubelysningen utanför. Eller är det en ökning av säkerhetsnivån så att det ska finnas nödbelysning vid generella stora strömavbrott?” svarade Boverket:

”Åtgärdas delvis”. Detta åtgärdades dock inte i BBR.

22.3 Utländska regelverk

22.3.1 Norge

Inga motsvarande krav.

22.3.2 England

BS 9999

För verksamhetsklass B ska alla utrymningsvägar inklusive utvändiga ha nödbelysning. (B= personer som är vakna men som inte har god lokalkännedom t.ex. butiker, utställningar, museum, större samlingslokaler etc.)

16.3 Nödbelysning
Typ av belysning ska anpassas till samtliga lokaler för att möjliggöra säker förflyttning av personer längs utrymningsvägar till en plats av relativ eller yttersta säkerhet (skulle i Sverige kunna likställas med till trapphus för utrymning eller till säker plats).

22.3.3 USA

Kravet finns, dock inte för samlingslokaler utan för vårdanläggningar.

22.3.4 Australien

Nödbelysning krävs inte på utsidan av en byggnad förutom i utvändiga utrymningsvägar (ramper, trappor etc).

22.3.5 Nya Zeeland

Inga motsvarande krav.

22.3.6 Kanada

Redovisning av föreskrift: Samma krav föreligger, dock mer specificerat för olika typer av samlingslokaler och utrymmen:

Functional Statements som uppfylls med föreskriften:

Intent Statement (Syfte/Motivering):

22.4 Intervjuer

Vad är syftet med att ha nödbelysning utanför samlingslokaler?

Intervjuperson nummer 1

Att man skall kunna ta sig vidare när man kommit ut så att man inte hindrar de som kommer bakom. Speciellt viktigt på mörka sidor.

Intervjuperson nummer 2

Tidigare körde man ofta på gatubelysning. Dock infördes kravet på grund av att man kan komma ut någon bakväg eller om strömmen gått i en större del av staden. Krav sannolikt förtydligat för att inte gatljus ska vara tillräckligt.

Intervjuperson nummer 3

Har funnits med under lång tid och nog inte riktigt ifrågasatt.

Intervjuperson nummer 4

Intervjuperson nummer 5

I Stockholm ställde man inte kravet om det var mot en gata med belysning. Att man skall kunna ta sig vidare när man kommit ut ur byggnaden

Intervjuperson nummer 6

Primärt att säkerställa att man inte ska riskera att snubbla eller bilda en propp vid utgången utan känna att det är tryggt att gå ut. Kan ses som ett barriärtänk att personer i alla fall alltid kommer ut även om ström i gata fallerar helt.

Intervjuperson nummer 7

Praktiska exempel; personer stannade precis utanför dörren då det var där det var ljust då de inte kunde se ordentligt ute för att ögonen ännu inte hade anpassats till mörkret utanför. De stannade för att de inte såg något, så får det inte vara. Tvärnit när de kom ut då det blev becksvart. Gatubelysning har diskuterats om det är ok som nödbelysning– borde då förses nödljusback-up!

Intervjuperson nummer 8

Syftar till att man ska kunna gå vidare utan att det tar stopp. Få personer som stannar kan man knuffa vidare men för samlingslokaler funkar inte det.

Intervjuperson nummer 9

Handlar om att personer som har utrymt inte ska stanna upp pga dålig belysning/sikt, så att personer som är kvar i byggnaden inte hindras från att komma ut. Kan verkligen fundera på om detta krav ska vara på föreskriftsnivå. Borde kunna vara gatubelysning om man kan med tillfredsställande säkerhet kan säkerställa att den är tänd och inte döljs av träd etc. Kan vara svårt att reglera i byggföreskriften.

Intervjuperson nummer 10

Någon småstadsidé. För de flesta hus finns lampor utanför.

Intervjuperson nummer 11

För att man ska få ett bra flöde för människor som kommer ut ur byggnaden. Få flöden att fungera även utanför, många människor när det är mörkt känns otryggt.

22.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Kravet har funnits med i bygglagstiftningen sedan SBN 67, med mindre ändringar över tid.

De intervjuade personerna har mycket likstämmig uppfattning om syftet med nödbelysning utanför samlingslokaler, vilket är att säkerställa att personer fortsätter bort från byggnaden efter utrymning.

Av de studerade utländska regelverken är de endast England som har motsvarande krav.

Syfte

Rådet/föreskriften bedöms avse möjligheten att ta sig ut säkert via utrymningsväg/annan brandcell.

Syftet med nödbelysning utanför samlingslokal bedöms vara att säkerställa att personer inte stannar omedelbart utanför utgången och därmed hindrar personer i byggnaden att utrymma.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☒ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☐ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

21 BBR 5:352 – Utrymningslarm i samlingslokal Vk2B

Vad är syftet med att ha utrymningslarm i samlingslokaler i vk2B?

21.1 BBR-text

21.1.1 BBR 5:352

Föreskrift (funktionskrav):

Samlingslokaler ska förses med anordningar för varning i händelse av brand och vid behov anordning för tidig upptäckt av brand. (BFS 2011:26).

Allmänt råd:

Samlingslokaler bör förses med utrymningslarm. Utrymningslarm i samlingslokaler i verksamhetsklass 2C bör aktiveras med automatiskt brandlarm och även kunna aktiveras manuellt. Samlingslokaler i verksamhetsklass 2B kan förses med enbart manuellt aktiverat utrymningslarm.

21.2 Historik

Krav på utrymningslarm i samlingslokaler infördes i BBR 1.

21.2.1 BBR 1

Föreskrift

5:3711 Utrymningslarm

Samlingslokaler skall förses med utrymningslarm som aktiveras automatiskt eller från bemannad plats vid brandindikation.

Allmänt råd

Utrymningslarm bör ge dem som uppehåller sig i samlingslokalen talad information om lämpliga åtgärder vid utrymningen.

21.2.2 Konsekvensbeskrivning BBR 19

Ändring

Utrymningslarm ska finnas och i Vk2C bör det aktiveras automatiskt, dvs. enbart manuell aktivering är inte tillräckligt som det var tidigare.

Motiv

Krav på automatisk aktivering av utrymningslarm har tillkommit då det inte är lika säkert att enbart en person (personal) ska aktivera utrymningslarmet som ett automatiskt aktiverat larm. Boverket kan heller inte ställa krav på vad personal ska uträtta. Indirekt har automatiskt brandlarm ofta varit ett krav då det ofta har varit svårt att säkerställa en snabb manuell aktivering pga. att detta är personalberoende.

Konsekvens: 

[…] Idag gäller krav på manuell aktivering, kostnaden för denna ligger i storleksordningen 5000 kr för ett system. Dessutom tillkommer kostnader för organisatoriskt brandskydd som dock inte har kvantifierats.

21.2.3 Remissvarssammanställning till BBR 19

På frågan ”Verksamhetsklass 2B kan förses med manuellt aktiverat utrymningslarm.” Ställs krav på att personal är närvarande? Bemannad plats? Omfattning av tryckknappar?” svarar Boverket

”Ang. utrymningslarm, ingen åtgärd. I varierande grad ställs krav på organisatoriskt brandskydd genom lagen om skydd mot olyckor. Manuellt aktiverat larm förutsätter personalens, eller andras medverkan.”

21.3 Utländska regelverk

21.3.1 Norge

Liknande krav finns i Norge. Dock gäller talat utrymningslarm för lokaler i flera plan som har fler än 1000 personer.

21.3.2 England

ADB

Se även 5:358 ovan.

I alla andra fall än mindre lokaler och byggnader ska byggnader förses med ett passande automatiskt brandlarm med manuell aktivering placerad i närheten av utgångar och larmet ska höras tydligt genom hela byggnaden.

BS 9999

Brandskydd behövs för att assistera och skydda personer i byggnaden så att de kan röra sig säkert bort från faran efter att en brand uppkommit, detta via meddelanden från något system som automatiskt brandlarm, passiva och/eller aktiva säkerhetssystem vid brand.

21.3.3 USA

Kravet är väldigt annorlunda ställt i IBC men alarm krävs i många verksamheter.

21.3.4 Australien

Utrymningslarm krävs. Däremot anges inte om det ska vara automatiskt eller inte utan det hänvisas till en standard AS 1670.4 som arbetsgruppen dock inte hade har tillgång till. Av förtydligandena i guiden går det dock att dra slutsatsen att där det krävs ska det vara automatiskt. Annars försvinner syftet med kravet vilket är att ge en tidig varning för de som behöver mer tid att utrymma eller som annars inte skulle starta utrymningen i tid, t.ex. för att de inte blir varse branden annars.

21.3.5 Nya Zeeland

Inga motsvarande krav.

21.3.6 Kanada

Redovisning av föreskrift:

Functional Statements som uppfylls med föreskriften:

Kommentar: Motsvarande krav på brand- och utrymningslarm i det kanadensiskas-regelverket utgörs av krav på larm i byggnader med mer än 300 personer, 150 personer på våningsplan ovan eller under markplan, bar/restaurang med mer än 150 personer.

Intent Statement (motivering/syfte):

21.4 Intervjuer

Vad är syftet med att ha utrymningslarm i samlingslokaler i vk2B?

Intervjuperson nummer 1

Intervjuperson nummer 2

Behövs sannolikt för att få ihop utrymningstider. Kan finnas folk bakom stängda dörrar i t.ex. toaletter och liknande som inte ser att det brinner.

Intervjuperson nummer 3

Krav på larm fanns före Gbg-branden, men kravet på automatik kan komma därifrån.

Intervjuperson nummer 4

Vet inte bakgrunden men det kom efter Göteborgsbranden. Syftar till att man skall hinna reagera och ta sig ut. Kravet känns lite högt i ex en restaurang med sittande gäster och mycket personal, till skillnad mot en biograf med knappt en vaktmästare.

Intervjuperson nummer 5

Alla ska få veta, viktigt med tidigt larm när det är mkt folk. Man räknar med att det finns en organisation eller person som kan aktivera. Samhällsmässigt anses det troligtvis ej skäligt med automatiskt brandlarm i dessa lokaler men fortsatt tillfredställande utrymning

Intervjuperson nummer 6

Slår konstigt om man gör det analytiskt eller förenklat. Scenario 2 blir lite konstigt om man inte har heltäckande brandlarm.

Teknikutveckling gjorde att man införde krav på automatiskt larm i Vk 2C.

Intervjuperson nummer 7

Manuellt larm? Intervjupersonen inte deltagit i diskussionen. Oklart varför manuellt ok.

Intervjuperson nummer 8

Kunna varna personer för att snabbare kunna ta beslut om att utrymma. Förutsätter ett bra systematiskt brandskydd vid uthyrning så att berörda vet att och hur man ska aktivera larmet.

Högre risker vid alkoholpåverkan och därmed högre krav på aktivering (dvs. automatiskt brandlarm)

Intervjuperson nummer 9

Bakgrundstanken var nog att det ska finnas en ansvarig person i samlingslokalen som kan starta ett manuellt larm. Syftet med själva larmet är att uppmärksamma personer att de ska gå ut (inte behöva busvissla).

Intervjuperson nummer 10

Personer ska bli varse om att de ska lämna byggnaden. Svårt att ha en överblick i den typ av lokaler då kan det vara svårt att förstå att det brinner/är dags att utrymma själv.

Intervjuperson nummer 11

Att undvika potentiellt stora konsekvenser. Manuellt aktiverat kan vara tillåtet i lokaler där det är uppenbart att det finns personer som kan starta larmet, t.ex. aula. Annars automatiskt aktiverat. Detta är mindre bra beskrivet i BBR.

21.5 Troligt syfte

Bedömningsbakgrund

Utrymningslarm i samlingslokal har funnits med sedan BBR 1. BBR anger att manuell aktivering är möjlig men de intervjuade personerna har en något delad uppfattning om vilka förutsättningar som ska vara uppfyllda för att det ska vara tillfyllest att larmet aktiveras manuellt.

Intervjuade personer nämner stora konsekvenser vid brand samt risk att inte uppfatta branden om man t.ex. befinner sig bakom stängda dörrar.

Studien av de utländska regelverken ger ingen ökad syftesförklaring

Syfte

Rådet/föreskriften bedöms avse möjligheten att ta sig ut ur brandcellen.

Syftet med utrymningslarm i samlingslokal bedöms vara att säkerställa att alla personer i lokalen snabbt blir varse om att de ska utrymma.

Kommentar: Manuellt aktiverat utrymningslarm bedöms uppfylla syftet när det är hög sannolikhet att någon i lokalen aktiverar utrymningslarmet tidigt vid brand.

Tillförlitligheten och samstämmigheten på det underlag som ligger till grund för bedömningen graderas till:
☐ God samstämmigt, (Relativt säkra på syftet)

☒ Variationer/viss osäkerhet, (Viss osäkerhet avseende syftet)

☐ Avsaknad av information/större osäkerheter, (Redovisat syfte är det mest troliga alternativet)

Vi är med och påverkar brandingenjörsutbildningen

Sveriges Brandkonsultförening är med och påverkar brandingenjörernas utbildning i Sverige. Sedan 2017 är vi medlemmar i näringslivsrådet för brandingenjörsutbildningen vid LTH, samt i LTU’s programråd för brandingenjörsutbildningen. Det är viktigt för medlemsföretagen i föreningen att utbildningen av brandingenjörer i landet motsvarar branschens krav, därför engagerar vi oss i att hjälpa till med att utveckla utbildningarna.